Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

Talking Back: How Exiled Libyans Use the web to

Push for Change

On a dusty September afternoon in 2006, one of the most high-profile exiled
opponents of the Libyan regime, Ali Ramadan Abuzaakuk, paid a short visit home.
He landed in Benghazi airport where he was welcomed by dozens of tearful family
members. In the following days he removed his grey suit to don a white jalabiyya and
a traditional stripy vest, toured the seafront under a mid-day sun and then posed for a

snapshot in front of the city's landmark double-domed former cathedral.

Given that it was the first time in 27 years this spectacled man had set foot on
Libyan soil, it was bound to be an emotionally-charged and ground-breaking event.
But whatever the significance of Abuzaakuk’s visit in signalling a rapprochement
between Qaddafi and his long-lasting enemies abroad, the Libyan national news
agency took no notice of this famous visitor. The country’s few newspapers bore no
trace of the man who helped found the Washington-based American Libyans Freedom
Alliance and who now heads the Libya Human and Political Development Forum.
Given that Libya’s newspapers and national TV are little more than government

mouthpieces, it is hardly surprising that they followed the same editorial line: silence.

It is only through Libyan opposition websites—open forums where ordinary people

post their emails and letters—that we can retrace the footsteps of this vocal enemy of

Feature Article 1



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

the Libyan regime: on one opposition website, Abuzaakuk's excited son in the US
wrote that he had just talked on the phone to his father, who was exuberant following
his warm welcome at the airport; on the website of UK-based Akhbar Libya,
Abuzaakuk himself posted some of photos of the journey; the popular site Libya
News and Views posted the transcript of an interview the exiled man gave after his
short trip; and on a more critical note in the letters section of Libya Watanona, an
anonymous reader questioned the opposition leader on the political implication of his

not-so "private" visit.

In Libya, web access is spreading by the day. Two developments underpin this
widening access: first, the growth in Internet cafes which has given even the most
remote desert towns access to the web; and second, the introduction of satellite
Internet connections which enable users to connect to the web through a satellite, thus
bypassing state servers and censors. With this enhanced access, Libyans in Libya are
increasingly using the websites of the Libyan opposition abroad to communicate

directly to the outside world and, more specifically, to their compatriots in exile.

Libyans use these opposition sites in the absence of personal blogs, which are still a
novel medium of communication inside this desert country and are, therefore,

relatively unknown. There are perhaps a handful of personal blogs written in Arabic
which are exclusively dedicated to culture and literature, with no mention to politics

whatsoever. !

The Libyan leader Muammar Qaddafi claims to have his own blog, but this

multi-lingual website feels more like an official website than an interactive web log.?

Feature Article 2



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

It contains no daily entries, only a few articles and a recording posted when the
website was launched in the summer 2006. Although the site claims a bulletin board,
one finds no posted readers comments, just the leader’s official views. There are a
few English-language blogs on Libya, but they are marginal both in terms of the
number of their members (the largest has received a paltry 76 visitors—a tiny
audience compared to some Arabic blogs which receive hits in the thousands) and
their content, which consists mainly of photographs of Tripoli, some romantic
descriptions of the old medina, and very sporadic attempts to write political
commentaries.® Fear of government repression might be one reason for the overall
scarcity of Libyan blogs in Arabic. But after only two years of Internet access in

Libya, blogs are clearly yet to catch on.

Young Libyans, even those who are highly IT-literate, are often unfamiliar
with blogs. For example, Muhammad, a 26-year-old graduate in computer
engineering, looked up the definition of a blog on an Arabic search engine before
suggesting that blogs "are something like a chat, but saved on a website." He also
attested to the low uptake of blogging in Libya: "I think they have these things in

Egypt and Lebanon, but | have never heard of it here."

We must look at the opposition websites, therefore, to find more significant
and engaging blog-style interaction. Until a few years ago, when Libya was still a
tightly sealed country due to a 20-year-long trade embargo imposed over its suspected
terror links, the exiled Libyan community used their websites primarily to create a

network of Libyans abroad and to lobby with foreign governments against the ruling

Feature Article 3



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

establishment in Tripoli. One such website was, and still is, that of the political

opposition group known as the National Front for the Salvation of Libya.*

However, since sanctions were lifted in 2004, a handful of UK-based websites set up
by Libyans who fled their country in the 1970s are playing a much greater role in
fostering awareness of domestic politics in Libya. They no longer cater only for
Libyans in Europe and the US. Today these same websites reach their fellow
countrymen in Tripoli and Benghazi, Libyans who are beginning to use the freedom
of expression granted by the web to talk about themselves and, in some cases, to push

for change.

"Do you realize? It is unprecedented... we forced the government to sack the
head of Tripoli University,” said Ashur Shams, editor-in-chief of the most important
online Libyan paper, Akhbar Libya. For several months now his London-based
website—www.akhbar-libya.com—has been waging an anti-corruption campaign
against various high-ranking officials of the Tripoli establishment. After receiving a
number of letters from students and faculty denouncing the illicit practices of the
chief of Tripoli's Al Fateh University, his site published a report that had an

immediate impact: she was sacked from her powerful position at Al Fateh.

Akhbar Libya started in the 1980s as a four-page-long newsletter before going
online in 2002. Since its transition to the web, it has had over 26 million pages visited.
Akhbar Libya has now become an online only newspaper, divided into news articles,

editorials and letters to the editor. But given the amount of space dedicated to letters

Feature Article 4



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

from the general public, Akhbar Libya at times feels like a blog site, where people

ventilate their frustrations under the cover of a pseudonym.

According to Shams, the site has begun to wage a fierce anti-corruption campaign
inside Libya using letters and reports received from Tripoli or Benghazi. Exile
websites have become such a strategic medium for fostering interaction between
exiles and their compatriots that the political organization behind Akhbar Libya, the
Libya Human and Political Development Forum (LHUDF), has launched a site
exclusively dedicated to exposing all forms of corruption in Libya
(www.transparency-libya.com). This website uses the Forum’s contacts inside Libya
to uncover phoney business deals and institutionalized bribery. These contacts are
diverse and growing, and might be "government officials disgruntled by the system,"
"people in the ministries,"” or "people who know what is going on due to their role

inside the state apparatus but who are sympathetic" to the Forum’s cause.

LHUDF also relies on unsolicited letters from Libyans in Libya to keep
abreast of the changing situation on the ground. The people who write rarely sign with
their real name, and in most cases use pseudonyms in order to avoid being identified
by the government. "Muwatin libi" (a Libyan citizen) is a recurrent signature, but
others include "Ahad libi" (A Libyan) or "lbn Tarablus" (son of Tripoli). In most
cases the editors of Akhbar Libya screen the letter and, after cleaning up the syntax
and spelling mistakes (“these people are not professional writers, and their Arabic is
often so-so™ Mr. Shams admits), post it on their site. On some occasions, the editors
might attempt to use an insiders' leak to compile a full report and then publish it in an
article form, often changing the names of those who disclosed the information in

order to protect their identity.

Feature Article 5



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

In addition to a team of five in the UK, Akhbar Libya has four "associates"
inside Tripoli who function as the site's part-time reporters. "They are not really
professional journalists—there is no such thing in Libya—they are just people with a
good knowledge of what is happening in the government, because they are inside the
system,"” says Mr. Shams. Their pseudonyms are Tamer Al Zayat, Mrasili Mutawa',
Imraja’ Al Qara'un and Matrud Al Khmamasi, and they can be read through a direct
link on Akhbar Libya's homepage. What these men write amounts to a social and
political critique of Libya. At times their entries are long news reports, while at others
just a short note, but they are always credible and deeply unsettling. They are the

closest thing to a political blog in Arabic that Libya has so far produced.

Writing on Akhbar Libya can be a risky affair. Last year another one of Akhbar
Libya's acquaintances dared to write several anti-establishment articles and signed
them with his real name—Abd Al Razeq Al Mansuri. He was arrested, accused of
propaganda against the government and sentenced to 18 months in jail. Eventually Al
Mansuri was released after 14 months, but the experience has left its mark on Akhbar
Libya’s editor-in-chief. "It served us as a lesson," Mr. Shams said, "albeit a harsh

one.

Shams, who has been living in exile since Qaddafi's rise to power in 1969 and
has returned to Libya only once back in 1972, claims that government officials read
Akhbar Libya daily. "I am told that a report on Akhbar Libya is handed to him every
day," he says referring to Qaddafi. "Oh, they sure read us... we know that." Although
indirectly flattered by the interest shown by the government he opposes, Mr. Shams is
also quick in accusing them of routine attempts to hack his website. "When we talk

about some uncomfortable topics they send hackers who try to block our site," he

Feature Article 6



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

says, explaining that in June they had a complete collapse of their system and archive,
and were blocked for over a month. "It is either the government or the Libyan mafia

attempting to stop us from publishing our anti-corruption material.”

It is not just Akhbar Libya that troubles the Libyan regime; as a site dedicated
to the plight of political prisoners in Libya, www.justice4libya.com is also an
awkward reminder of the country’s painful past. The posted aim of the site is to
remember the hundreds of Libyans who were imprisoned or killed under Qaddafi's
rule, one of the darkest pages of the country's recent history. Small black-and-white
photos of hundreds of political prisoners allegedly killed in prison frame Justice 4
Libya's homepage. This site has become a forum for released prisoners who write
about themselves and post memoirs about prison life. They also publish extracts of

scripts they wrote while behind bars and share their experiences online.

The postings are deeply personal and often recall painful memories. Samih
Hamouda’s post comprises eight poignant poems written while jailed in the Kulman
prison.® During his incarceration, he wrote in verses about his country and the woman
he once loved, but never thought he would be able to share these verses so freely once
he was released. Khaled abd Al Wahid, once a political prisoner in Tripoli's Abu
Sleem prison, uses his post to tell his bleak story of suffering in jail and remember his
cellmates there.® "I cannot forget those faces," he states. "I cannot forget my
companions with whom | used to share the little bread we had. | cannot forget
Suleiman, who was just lying around one day, and took the blame, protecting his

friends, when the guard entered and asked who was praying. He was then beaten up."

Feature Article 7



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

In his numerous entries, Al Wahid claims to write these letters on his prison
experiences so that nobody might forget those cellmates of his, some of whom are no

longer alive.

Justice 4 Libya is not afraid of courting controversy online. The site provides a
link to the first written account of what is alleged to be the most recent prison
massacre in Libya. "A Detailed Report of The Abu Sleem Prison Massacre in 1996"
claims to be an eye witness account of a prison protest during which guards
reportedly killed hundreds of Libyan prisoners.” The author, aware that the report’s
online integrity relies more on its claims to authenticity than on its coherence, offers a
caveat for the sake of credibility: "My apology if these notes are incoherent in places,
| wrote them in haste and in fear, then tore them up fearing that the friend with whom
| planned to smuggle them had already left." Online readers, we can assume, are
unlikely to reproach him. However, the accuracy of such postings cannot be proved
because fears of government retaliation prevent people from speaking out. For many

though, the site’s ability to link an officially forbidden story is enough.

Opposition websites such as Justice 4 Libya and Akhbar Libya are officially
censored in Libya, but people have nevertheless found ways to access them. Users
trying to access Akhbar Libya in the capital and elsewhere are usually confronted by a
blank screen, but Ashur Shams insists that young web surfers avoid government

barriers through proxy servers and satellite internet connections.

Hatem, a 28-year-old manager of an Internet café in downtown Tripoli, shared the

opinion that government obstacles to sites are frequently eluded. "It is easy to find

Feature Article 8



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

proxy servers, everybody here does it - with some caution," he stated, explaining that
these servers located outside Libya enable access to websites that are normally
censored. "But in Benghazi things are different: everybody there uses satellite
connections to access the web," which similarly enable users to bypass state censors.
"In the East they do as they please," he continued with a touch of envy for the
technological privileges that the inhabitants of Libya's eastern capital, which for
decades has been a hub of political opposition to the regime, have been able to secure

by routinely defying government rules.

If Akhbar Libya is a constant source of irritation for the Libyan regime, Libya
Watanona goes one step further.? Unlike Akhbar Libya, Libya Watanona does not edit
the letters it receives nor does it cut them. One can find all sorts of entries here, from

frustrated, angry (and at times vulgar) hate mail to political commentary.

"lbrahim Ighnewa, the website's founder and editor, publishes everything he receives
without discrimination,” Mr. Shams explained, pointing to one of the unique aspects
of the web. "As it come in, it goes out," he continued referring to the very
spontaneous nature of the postings on Libya Watanona, with their often puzzling
spelling and content. It is not uncommon for un-edited online postings to become
impulsive political outbursts that leave little room for engaged argument. However, a
peculiar feature of this open online forum is that such political hate messages ("hey,
you Bastard" is a re-occurring address) are written by members of all Libyan political
factions against all possible political antagonists, be it Qaddafi, the Libyan Muslim

Brotherhood, the US, or the exiled opposition, both monarchist and socialist.

Feature Article 9



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

Perhaps the most surprising aspect of the postings on Libya Watanona is the
abundance of obituaries of Libyans living abroad. As tribe is the first and foremost
identity marker for many Libyans, Libya Watanona posts numerous faxes and emails
sent by relatives of deceased exiled Libyans to the attention of their fellow tribesmen
inside the country. On September 26, for example, Zahir Al Hashami Al Rashid used
the letterhead of the Islamic Center of Claremont in Pomona, California, to announce
to his tribe, the Al Rashid, the death of his father Al Hashami Ali Al Rashid. A
similar letter informs the Saghir tribe that their fellow tribesman Shabat Masbah has

joined Allah.

There is a tone of nostalgia in such online announcements of recent deaths.
This emotional bond also transpires on the web through the online forums exiled
Libyans are using to stay in touch with their compatriots—friends, family,
tribesmen—inside Libya. In so many ways, they are using the websites of the Libyan
opposition abroad not just to foster greater freedom or to engage in heated discussions

on the country's current problems, but to maintain their complex and layered identity.

For Mr. Shams, an overall attachment to the Libya he left behind in the 1970s
pervades his online struggle to inspire political change and his determination to stay
firmly in touch with fellow countrymen. A similar feeling also radiates from the
joyful web-pics of Mr. Abuzaakuk's long-awaited return to Benghazi. After Libya's
long political and economic isolation, the web is now helping the exiled Libyan
community and the Libyans inside Libya is to stay in touch and, through this virtual

dialogue, push for change.

Feature Article 10



Arab Media & Society (February, 2007) Claudia Gazzini

Claudia Gazzini is a doctoral student in Middle Eastern History at St. John’s
College, Oxford. Her research, which often takes her to Tripoli, focuses on twentieth-
century Libya. She graduated from Roma 111 University, and received her M.A. in
Near Eastern Studies from Princeton University. Originally Italian but raised in
Indonesia, Claudia has worked for Reuters and the Associated Press in Indonesia,

Italy and the Middle East.

! The blog of Libyan writer Mohammad Al-Asfar (alasfar-mohammad.maktooblog.com) is
one such example.

Z www.algathafi.org.

® The main English-language blog hub is libyans.blogspot.com, which has two dozen English-
speaking members, some of whom live in Tripoli. Among these the only blogger who at times
ventures into a very moderate political commetary is a witty girl who goes by the name
highlander (lonehighlander.blogspot.com), who claims to be "so far the only Libyan blogger."
* www.nfsl-libya.com.
*http://www.justice4libya.com/index.php?option=com_content&task=view&id=721&ltemid=
163&limit=1&limitstart=1
®hitp://www.justice4libya.com/index.php?option=com_content&task=view&id=274&ltemid=
163

" The report is available in English at www.stopgaddafi.org/articles/abusleem.html.

8 www.libya-watanona.com.

Feature Article 11



